Om futsal

image Foto: Eastside Futsal Viborg

I Houlkær Fodboldklub opfordrer bestyrelsen til, at alle ungdomshold spiller futsal i indendørssæsonen. Futsal forbedrer spillernes teknik og øver dem i at spille i et højt tempo med bolden ved fødderne.

Store brasilianske stjerner som Ronaldo og Ronaldinho har spillet futsal, og det samme har Viborg FF's viceanfører Jakob Bonde.

Ordet "futsal" er portugisisk og betyder direkte oversat "indendørs fodbold". Futsal adskiller sig dog væsentligt fra den form for indendørs fodbold, som mange er flasket op med i Danmark. Nogle er forskellene er:

• I futsal spiller man med en mindre bold, som ikke hopper så højt og derfor er nemmere at kontrollere
  • I futsal spiller man uden bander
  • I futsal spiller man ikke med reglen om en mand over midten
  • I futsal må målmanden tage med hænder og samle bolden op i eget felt

I Houlkær Fodboldklub har vi Rasmus Veng tilknyttet, som er tidligere landsholdsspiller i futsal. Han står i spidsen for klubbens futsal-flagskib, Eastside Futsal Viborg (i samarbejde med Overlund GF), som på seniorniveau er repræsenteret i landets næstbedste række, Divisionen. Hele tre gange har Rasmus Veng været nomineret til en idrætspris i Viborg og i 2021 fik han prisen som Årets Idrætsleder. Læs mere omkring baggrunden for nomineringen her.

Se vores aktuelle futsal hold under menupunktet "Hold".

Futsal indslag på TV Midt/Vest

Rasmus Veng og futsalsportens fremmarch i Viborg og den øvrige landsdel har flere gange fået opmærksomhed fra TV Midt/Vest.

Senest var de med på Houlkærhallens sidelinje i december 2021, hvor 3 point atter skulle i hus i en sæson, der lugter af oprykning til landets førende række. Se indslaget her.

Se også TV Midt/Vest indslag fra januar 2020 omhandlende Eastside samarbejdet omkring futsal mellem Houlkær og Overlund her.

Endelig kan indslaget fra januar 2019, omhandlende futsal feberen i Viborg, ses eller genses her.